تاریخ هنر خوشنویسی در ایران
در تاریخ هنر خوشنویسی ایران چه گذشت؟
هنر خوشنویسی در ایران از سابقه ی بسیار زیادی برخوردار است.
قبل از اسلام، خطوط مختلفی از جمله میخی، پهلوی و اوستایی در میان مردم ایران رواج بسیاری داشت. ولی با ظهور دین اسلام، الفبا و خطوط اسلامی، رفته رفته جای خود را در فرهنگ ما پیدا کرد و پس از مدتی نیز به یکی از خطوط پرکاربرد در میان مردم آن زمان تبدیل شد.

خط میخی ایران باستان

خط اوستایی
نتیجهی این اتفاق، به وجود آمدن خطی بود که تعلیق نام گرفت. خط تعلیق که به آن ترسل هم می گفتند را می توان به عنوان اولین خط اصیل ایرانی پس از اسلام نام برد که حدود صد سال دوام داشت و بعد از آن به مرور از رواج آن کاسته شد و رونق سابق خود را از دست داد.

خط تعلیق نخستین خط اصیل ایرانی
تعلیق از ترکیب دو خط نسخ و رقاع به وجود آمده بود. این دو خط، که به خطوط اصول نیز معروف اند، در قرن چهارم قمری، توسط ابن مقله بیضاوی شیرازی به وجود آمدند.

نمونهای از خط نسخ
خط تعلیق در ابتدا توسط خواجه تاج سلمانی قانون گذاری شد و بعد از او نیز خواجه عبدالحی منشی استرآبادی قوانین بیشتری را به آن اضافه کرد.
خط تعلیق در آن زمان بیشتربه عنوان خط تحریر برای نوشتن نامه ها و فرامین حکومتی به کار می رفت و بیشتر اشخاصی از آن استفاده می کردند که از سطح بالایی از سواد و آشنایی با خط بر خوردار بودند.
در قرن هشتم قمری میر علی تبریزی از ترکیب دو خط نسخ و تعلیق، خطی به نام نسختعلیق را به وجود آورد که بسیار مورد استقبال همگان قرار گرفت و موجب تحول و انقلاب عظیمی در هنر خوشنویسی شد.
لازم به ذکر است که در اثر کثرت استعمال، نام نسختعلیق به نستعلیق تغییر پیدا کرد.

نمونهای از خط نستعلیق
بنا به گفته اساتید خوشنویسی، این خط از جمله زیباترین و ظریف ترین خطوط فارسی اسلامی است که به آن لقب عروس خطوط فارسی را داده اند.
در اواسط قرن یازدهم هجری، خط شکسته نستعلیق به عنوان سومین خط اصیل ایرانی به وجود آمد.
یکی از علل پیدایش و به وجود آمدن این خط، نیاز به تند نویسی و راحت نویسی در امور منشی گری در حکومت آن زمان بود.
همانطور که پس از پیدایش خط تعلیق، هنرمندان ایرانی به خاطر سرعت در کتابت، خط شکسته تعلیق را به وجود آوردند.

نمونهای از خط شکسته نستعلیق
در دوران معاصر اساتید خوشنویسی همچون غلام حسین امیر خانی، عباس اخوین، کی خسرو خروش، علی شیرازی، حسن میرخانی، حسین میرخانی، حسین غلامی، علی راهجیری، علی اکبر کاوه، ابراهیم بوذری و ... را می توان نام برد که تلاش های بسیاری برای گسترش و احیای هنر نستعلیق نویسی کردند.
همچنین در حوزهی خط شکسته نستعلیق نیز، اساتیدی از جمله یدالله کابلی، محمد حیدری و مجتبی ملک زاده را می توان نام برد که نقش بسزایی در گسترش و توسعه ی این هنر اصیل ایرانی داشتند.
در پایان نیز باید به این موضوع اشاره کرد که به سبب پرورش بزرگان خوشنویسی ایران در شهر قزوین، همچون میر عماد حسنی (استاد بزرگ خط نستعلیق)، ملک محمد قزوینی و عبدالمجید طالقانی، احمد پیله چی قزوینی و علی اکبر پگاه قزوینی، این شهر پایتخت هنرخوشنیوسی ایران لقب داده شد و هر ساله نیز شاهد جشنواره های بزرگ خوشنویسی می باشد.
این مطالب رو هم ببینی ضرر نداره !

در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل و جامع، با انواع قلم های خوشنویسی آشنا کنیم. موضوع را با یک سوال ساده، شروع می کنیم.Ξ قلم...
جزییات بیشتر
اثر شماره 1 از استاد غلام حسین امیرخانی اثر شماره 2 از استاد غلام حسین امیرخانی اثر شماره 3 از استاد غلام حسین امیرخانی اثر شماره 4 از استاد غلام...
جزییات بیشتر
نمونه خط نستعلیق لوازم مورد نیاز خوشنویسی قلم دزفولی سایز مشقی مناسب شروع خوشنویسی کاغذهای خوشنویسی مرکب مشکی استادی امیران لیقه ابریشمی خالص دوات مسی میناکاری شده خمرهای زیردستی دو...
جزییات بیشتر
Ξ آیا خوشنویسی فقط یک هنر است؟همانطور که تکنولوژی هرروز در حال پیشرفت است و زندگی ما را ناخودآگاه تحت الشعاع قرار می دهد، افرادی هستند که علاقه به بهره...
جزییات بیشتر
هدف ما در این مقاله این است که اولاً بدانیم اصلاً چرا نیاز است تا خودمان قلم را بتراشیم و دوماً این که برای تراش قلم خوشنویسی، چه لوازمی را...
جزییات بیشتر
تصویر میرزاغلامرضا اصفهانی تصویر میرزاغلامرضا اصفهانی اثری در قالب سیاه مشق از میرزا غلامرضا اصفهانی اثری در قالب سیاه مشق از میرزا غلامرضا اصفهانی استاد غلامحسین امیرخانی ، از بزرگان...
جزییات بیشتر
Ξ ارتباط هنر خوشنویسی با دیگر هنرهای ایرانی خوشنویسی یکی از هنر های ریشه ای و بنیادین در فرهنگ های اصیل است. هنر خوشنویسی ایرانی در مسیر توسعه خود ارتباط نزدیکی...
جزییات بیشتر
ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع مرکب های خوشنویسی آشنا کنیم. برای این کار تمام مرکب ها را طبق معیار های متفاوتی تقسیم بندی کردیم...
جزییات بیشتر
استاد حاج جواد توسلیان استاد جواد توسلیان در حال ساخت قلمتراش قلمتراش تک تیغه 12 سانتی متر استاد جواد توسلی همراه با دسته عنابی رنگ، نمونه ای از قلم تراش...
جزییات بیشتر
مقدمه کتاب خوشنویسی بهار در پاییز، یکی از مجموعه آثار استاد غلام حسین امیرخانی است که در دارای 77 چلیپا می باشد. کتاب بهار در پاییز چند بخش دارد که...
جزییات بیشتر
اثر شماره 1 از استاد محمود رهبران اثر شماره 2 از استاد محمود رهبران اثر شماره 3 از استاد محمود رهبران اثر شماره 4 از استاد محمود رهبران اثر شماره...
جزییات بیشتر
یکی از اولین مواردی که باید هر هنرجو در مسیر هنر خوشنویسی بیاموزد ، نحوه ی درست آماده سازی دوات است . زیرا اگر نتوانیم دوات خود را به صورت...
جزییات بیشترنوشتههای تازه
آخرین دیدگاهها
- سامان در کاغذهای خوشنویسی آهار مهره
- فاطمه در خوشنویسی را از کجا شروع کنیم
- Atefeh در کتاب رسم الخط استاد امیرخانی
- خیری در کاغذ چاپی تذهیب شده چلیپا کد Y628 بسته 25 برگی در ابعاد 30*20
- رضا در کاغذ آهارمهره دست ساز گلبهی
بایگانیها
اطلاعات
دستههای محصولات
- جاقلمی و زیردستی
- سنگ رومی خوشنویسی
- قط زن های خوشنویسی
- قلم های خوشنویسی
- انواع دانگ قلم
- خودکار مخصوص خط تحریری
- خودکار های خوشنویسی
- قلم پارویی
- قلم خوشنویسی بامبو
- قلم خوشنویسی جنوبی
- قلم خوشنویسی خیزران
- قلم خوشنویسی دزفولی
- قلم خوشنویسی شمالی
- قلم های استادی
- قلم های پلیمری
- قلم های دانگ کتیبه
- قلم های ممتاز
- قلم های مناسب دانگ جلی
- قلم های مناسب دانگ چلیپا
- قلم های مناسب دانگ کتابت
- قلم های مناسب دانگ مشقی
- قلم های ویژه
- قلمتراش های خوشنویسی
- استاد جواد توسلی
- استاد حیدر زنجانی
- اسماعیل نوری
- باقر وفا
- بیژن صفاری
- پاشا کریمی
- جلد قلمتراش
- جلیل توسلی
- خیزران تراش ها
- دزفولی تراش
- دسته استخوان
- دسته شاخ
- دسته صدف دریایی
- دسته عاج مصنوعی
- دسته فیبر
- دوتیغ متوسط
- قلمتراش تک تیغ جواد توسلیان جدید
- قلمتراش دو تیغ توسلی دسته آبی و سفید
- قلمتراش های تک تیغ
- قلمتراش های دو تیغ
- قلمتراش های سه تیغ و بیشتر
- قلمتراش های کلکسیونی
- قلمتراش های مرغوب
- قلمتراش های هنرجویی
- قلمتراش های هنرجویی
- کتابت تراش ها
- کاغذهای خوشنویسی
- دفتر خوشنویسی
- کاغذ ابر و باد دست ساز
- کاغذ چاپی
- کاغذ چاپی طرح ابر و باد
- کاغذ چاپی طرح تذهیب
- کاغذ چاپی طرح مویی
- کاغذ خط تحریری
- کاغذ های آهار مهره صنعتی
- کاغذ های سفید
- کاغذ های سفید هانسول
- کاغذ های مناسب تمرین
- کاغذ های نفیس خوشنویسی
- کاغذ های یک رو مات و یک رو براق موریم
- کاغذهای چاپی ترنج طرح آهار
- کاغذهای چاپی ترنج طرح تذهیب چلیپا
- کاغذهای چاپی ترنج طرح سنگ
- کاغذهای چاپی ترنج طرح فوتک
- کاغذهای چاپی ترنج طرح مویی
- کاغذهای سفید خوشنویسی
- کتاب های خوشنویسی
- لوازم جانبی مخصوص خوشنویسی
- مرکب های خوشنویسی
- مهره خوشنویسی
ما در ماناخط سعی می کنیم تمام لوازم خوشنویسی را با بهترین کیفیت با پشتیبانی کامل به دست شما برسانیم ، به همین دلیل هم شعار ماناخط به این صورت است :
ماناخط همراه شما خوشنویسان از شروع تا خلق اثر
تمامی تصاویر ، توضحیات و محصولات متعلق به فروشگاه ماناخط می باشد و استفاده از آن به هر نحوی پیگرد قانونی دارد