تاریخ هنر خوشنویسی در ایران
در تاریخ هنر خوشنویسی ایران چه گذشت؟
هنر خوشنویسی در ایران از سابقه ی بسیار زیادی برخوردار است.
قبل از اسلام، خطوط مختلفی از جمله میخی، پهلوی و اوستایی در میان مردم ایران رواج بسیاری داشت. ولی با ظهور دین اسلام، الفبا و خطوط اسلامی، رفته رفته جای خود را در فرهنگ ما پیدا کرد و پس از مدتی نیز به یکی از خطوط پرکاربرد در میان مردم آن زمان تبدیل شد.

خط میخی ایران باستان

خط اوستایی
نتیجهی این اتفاق، به وجود آمدن خطی بود که تعلیق نام گرفت. خط تعلیق که به آن ترسل هم می گفتند را می توان به عنوان اولین خط اصیل ایرانی پس از اسلام نام برد که حدود صد سال دوام داشت و بعد از آن به مرور از رواج آن کاسته شد و رونق سابق خود را از دست داد.

خط تعلیق نخستین خط اصیل ایرانی
تعلیق از ترکیب دو خط نسخ و رقاع به وجود آمده بود. این دو خط، که به خطوط اصول نیز معروف اند، در قرن چهارم قمری، توسط ابن مقله بیضاوی شیرازی به وجود آمدند.

نمونهای از خط نسخ
خط تعلیق در ابتدا توسط خواجه تاج سلمانی قانون گذاری شد و بعد از او نیز خواجه عبدالحی منشی استرآبادی قوانین بیشتری را به آن اضافه کرد.
خط تعلیق در آن زمان بیشتربه عنوان خط تحریر برای نوشتن نامه ها و فرامین حکومتی به کار می رفت و بیشتر اشخاصی از آن استفاده می کردند که از سطح بالایی از سواد و آشنایی با خط بر خوردار بودند.
در قرن هشتم قمری میر علی تبریزی از ترکیب دو خط نسخ و تعلیق، خطی به نام نسختعلیق را به وجود آورد که بسیار مورد استقبال همگان قرار گرفت و موجب تحول و انقلاب عظیمی در هنر خوشنویسی شد.
لازم به ذکر است که در اثر کثرت استعمال، نام نسختعلیق به نستعلیق تغییر پیدا کرد.

نمونهای از خط نستعلیق
بنا به گفته اساتید خوشنویسی، این خط از جمله زیباترین و ظریف ترین خطوط فارسی اسلامی است که به آن لقب عروس خطوط فارسی را داده اند.
در اواسط قرن یازدهم هجری، خط شکسته نستعلیق به عنوان سومین خط اصیل ایرانی به وجود آمد.
یکی از علل پیدایش و به وجود آمدن این خط، نیاز به تند نویسی و راحت نویسی در امور منشی گری در حکومت آن زمان بود.
همانطور که پس از پیدایش خط تعلیق، هنرمندان ایرانی به خاطر سرعت در کتابت، خط شکسته تعلیق را به وجود آوردند.

نمونهای از خط شکسته نستعلیق
در دوران معاصر اساتید خوشنویسی همچون غلام حسین امیر خانی، عباس اخوین، کی خسرو خروش، علی شیرازی، حسن میرخانی، حسین میرخانی، حسین غلامی، علی راهجیری، علی اکبر کاوه، ابراهیم بوذری و ... را می توان نام برد که تلاش های بسیاری برای گسترش و احیای هنر نستعلیق نویسی کردند.
همچنین در حوزهی خط شکسته نستعلیق نیز، اساتیدی از جمله یدالله کابلی، محمد حیدری و مجتبی ملک زاده را می توان نام برد که نقش بسزایی در گسترش و توسعه ی این هنر اصیل ایرانی داشتند.
در پایان نیز باید به این موضوع اشاره کرد که به سبب پرورش بزرگان خوشنویسی ایران در شهر قزوین، همچون میر عماد حسنی (استاد بزرگ خط نستعلیق)، ملک محمد قزوینی و عبدالمجید طالقانی، احمد پیله چی قزوینی و علی اکبر پگاه قزوینی، این شهر پایتخت هنرخوشنیوسی ایران لقب داده شد و هر ساله نیز شاهد جشنواره های بزرگ خوشنویسی می باشد.
این مطالب رو هم ببینی ضرر نداره !

رنگ های ایرانی در جهان آیا می دانستید در جهان چندین رنگ به نام ایران شناخته می شوند ؟ حتماً میدانید که تمام رنگها از ترکیب طیفهای مختلف رنگ های...
جزییات بیشتر
اثر شماره 1 از استاد غلام حسین امیرخانی اثر شماره 2 از استاد غلام حسین امیرخانی اثر شماره 3 از استاد غلام حسین امیرخانی اثر شماره 4 از استاد غلام...

نقاشی چهره میرزاکاظم تهرانی اثر استاد نادر لنجانی اثری از علی نقی کاتب همایون از شاگردان میرزاکاظم تهرانی سطری با خط شکسته از میرزاکاظم تهرانی سطری با خط شکسته از...

استاد حاج جواد توسلیان استاد جواد توسلیان در حال ساخت قلمتراش قلمتراش تک تیغه 12 سانتی متر استاد جواد توسلی همراه با دسته عنابی رنگ، نمونه ای از قلم تراش...

باغ انجمن خوشنویسان و تندیس معروف هیچ استاد غلام حسین امیرخانی تصحیح اوراق امتحانات دی ماه سال 1396 تصحیح اوراق امتحانات دی ماه سال 1396

کاغذ آهارمهره دست ساز رنگ مغز پستهای کاغذ آهارمهره صنعتی کرم کتابتی آهارزنی به وسیله سفیده تخم مرغ مهره خوشنویسی سایز بزرگ یکی از آثار میرزا غلام رضا اصفهانی به...

اثر شماره 1 از استاد محمود رهبران اثر شماره 2 از استاد محمود رهبران اثر شماره 3 از استاد محمود رهبران اثر شماره 4 از استاد محمود رهبران اثر شماره...


نمونه خط نستعلیق لوازم مورد نیاز خوشنویسی قلم دزفولی سایز مشقی مناسب شروع خوشنویسی کاغذهای خوشنویسی مرکب مشکی استادی امیران لیقه ابریشمی خالص دوات مسی میناکاری شده خمرهای زیردستی دو...

تصویر میرزاغلامرضا اصفهانی تصویر میرزاغلامرضا اصفهانی اثری در قالب سیاه مشق از میرزا غلامرضا اصفهانی اثری در قالب سیاه مشق از میرزا غلامرضا اصفهانی استاد غلامحسین امیرخانی ، از بزرگان...
نوشتههای تازه
آخرین دیدگاهها
- ناشناس در مرکب خوشنویسی دایسو درب زرد
- داریوش فرزانه در کاغذهای خوشنویسی آهار مهره
- داریوش فرزانه در خوشنویسی را از کجا شروع کنیم
- داریوش فرزانه در با کاغذهای مات و براق بیشتر آشنا شویم
- محمد جواد در مرکب خوشنویسی مشکی آیشن (استادی)
بایگانیها
دستهها
اطلاعات
دستههای محصولات
- خودکار مخصوص خط تحریری
- دسته بندی نشده
- زیردستی چرمی خوشنویسی
- قط زن های شاخ
- قلم های خوشنویسی
- قلم های دانگ کتیبه
- قلمتراش تک تیغ جواد توسلیان جدید
- قلمتراش دو تیغ توسلی دسته آبی و سفید
- قلمتراش های خوشنویسی
- استاد جواد توسلی
- استاد حیدر زنجانی
- اسماعیل نوری
- باقر وفا
- بیژن صفاری
- پاشا کریمی
- جلد قلمتراش
- جلیل توسلی
- خیزران تراش ها
- دزفولی تراش
- دسته استخوان
- دسته شاخ
- دسته صدف دریایی
- دسته عاج مصنوعی
- دسته فیبر
- دوتیغ متوسط
- قلم تراش های هنرجویی
- قلمتراش های تک تیغ
- قلمتراش های دو تیغ
- قلمتراش های سه تیغ و بیشتر
- قلمتراش های کلکسیونی
- قلمتراش های مرغوب
- قلمتراش های هنرجویی
- کتابت تراش ها
- کاغذهای چاپی ترنج طرح آهار
- کاغذهای چاپی ترنج طرح تذهیب چلیپا
- کاغذهای چاپی ترنج طرح سنگ
- کاغذهای چاپی ترنج طرح فوتک
- کاغذهای چاپی ترنج طرح مویی
- کاغذهای خوشنویسی
- لوازم جانبی مخصوص خوشنویسی
- محصولات چرمی خوشنویسی
- محصولات فوم
- مرکب های خوشنویسی
- موجود
ما در ماناخط سعی می کنیم تمام لوازم خوشنویسی را با بهترین کیفیت با پشتیبانی کامل به دست شما برسانیم ، به همین دلیل هم شعار ماناخط به این صورت است :
ماناخط همراه شما خوشنویسان از شروع تا خلق اثر
تمامی تصاویر ، توضحیات و محصولات متعلق به فروشگاه ماناخط می باشد و استفاده از آن به هر نحوی پیگرد قانونی دارد