معرفی قلم های خوشنویسی
پر استفاده ترین قلم های خوشنویسی

در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل و جامع، با انواع قلم های خوشنویسی آشنا کنیم. موضوع را با یک سوال ساده، شروع می کنیم.

Ξ قلم نی خوشنویسی چیست؟

اولین موردی که می توان گفت برای شروع خوشنویسی نیاز است، قلم است. قلم خوشنویسی در واقع وسیله ای است که ما با آن بر روی کاغذ می نویسیم. به عبارتی دیگر، رد مرکب را بر روی کاغذ، با قلم ایجاد می کنیم.

قلم های خوشنویسی انواع مختلفی دارند. به طور مثال قلم های دزفولی، شمالی، جنوبی، بامبو و غیره. اما معمولاً برای شروع هنر خوشنویسی، از قلم دزفولی و یا قلم شمالی هم سایز دزفولی، استفاده می کنند.

Ξ با انواع قلم های خوشنویسی آشنا شویم

در این بخش قصد داریم تا انواع قلم نی های خوشنویسی را بر اساس نوع آن ها بررسی کنیم.

♦ قلم نی دزفولی

قلم دزفولی یکی از پر استفاده ترین، محبوب ترین و با کیفیت ترین انواع قلم نی می باشد که در هنر خوشنویسی استفاده می شود. این قلم ها معمولاْ طولی بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر دارند و قطر انتهایی آن ها هم بین ۱سانتی متر و نهایت ۱.۵ سانتی متر است.

قلم خوشنویسی دزفولی با توجه به ابعادی که دارد، می تواند برای ریزترین دانگ ها تا دانگ های غبار، کتابت، چلیپا و مشقی مورد استفاده قرار گیرد.

∴ ویژگی های یک قلم دزفولی خوب

برای خرید یک قلم دزفولی خوب، باید به چند نکته توجه کنیم. یکی این که از نظر ظاهری، رنگ، صاف بودن و تاب نداشتن، در حالت مطلوبی باشد. به عبارتی دیگر، رنگ آن باید قهوه ای سوخته باشد، تاب نداشته باشد و کاملاْ صاف باشد و همچنین سطح مقطع آن گرد باشد و بیضی شکل نباشد.

یک مورد دیگری که برای ویژگی های قلم نی دزفولی می توان بیان کرد این است که قلم باید مقداری وزن داشته باشد. یعنی زمانی که آن را در دست می گیریم، یک مقدار وزن آن را احساس کنیم.

قلم نی دزفولی

♦ قلم نی شمالی

قلم خوشنویسی شمالی یک نوع از انواع قلم است که از نظر میزان استحکام می توان گفت تقریباً در حد و اندازه قلم دزفولی می باشد. این یعنی از استحکام متوسطی برخوردار است.

به عبارتی دیگر نه مثل قلم خیزران و بامبو سفت است و نه خیلی نرم. در کل می توان گفت قلم نی شمالی، استحکام قابل قبول برای خوشنویسی را دارد.

∴ ویژگی های ظاهری و کاربرد قلم نی شمالی

طول انواع قلم شمالی، بین 20 تا 30 سانتی متر می باشد. قطر آن نیز بین 1 تا 2 سانتی متر متغیر است. با توجه به ابعادی که یک قلم خوشنویسی شمالی می تواند داشته باشد، می توان گفت که برای ریزترین دانگ های قلم تا دانگ های جلی و کتیبه می توان از این نوع قلم استفاده کرد.

باید اشاره کرد که این محصولات بعضاً رنگ می شوند و به رنگ قرمز قهوه ای در می آیند. البته ممکن است بدون رنگ هم باشند که همان رنگ کرم است.

قلم نی شمالی یکی از قلم های پر استفاده است و به جهت این که هم سایز قلم های دزفولی هم هست و قیمت مناسب تری را نیز دارد، خیلی اوقات به جای قلم دزفولی استفاده می شود.

قلم نی شمالی

♦ قلم نی بامبو

قلم نی خوشنویسی بامبو از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و از ریزترین دانگ ها یعنی غبار و کتیبه هستند تا دانگ های کتیبه. به عبارتی دیگر یعنی دانگ های غبار، کتابت، چلیپا، مشقی، جلی و کتیبه.

قلم نی بامبو دو مدل دارد. یک مدل آن قلم بامبو ساده است که رنگ آن حدوداً زرد و سبز است و مدل دیگر آن نیز خالدار است که پرورشی نیز به آن می گویند. در مدل دوم چیزی شبیه به خال خال های مشکی روی آن قرار دارد.

باید به این مورد اشاره شود که این دو مدل قلم بامبو از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط ظاهرشان با هم متفاوت است.

قلم نی بامبو

♦ قلم نی خیزران

قلم خوشنویسی خیزران استحکام بسیار بالایی دارد و بافت آن تقریباً شبیه به قلم های بامبو است. اما تفاوتی که قلم نی خیزران دارد، این است که یک وجه صاف دارد. درحالی که سطح مقطع قلم نی بامبو، کاملاً گرد است.

∴ ویژگی های ظاهری و کاربرد قلم نی خیزران

با توجه به قطر قلم نی خوشنویسی خیزران (1 تا 2.5 سانتی متر)، برای ریزترین دانگ تا درشت ترین دانگ قلم، مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات یک نوع ساده دارند که همان رنگ سبز و سفید است و یک نوع خالدار که حالت خال خال مشکی است.

∴ این نوع قلم بیشتر توسط چه کسانی استفاده می شود؟

قلم نی خیزران، به دلیل استحکام خیلی بالا و همچنین قیمت بسیار مناسبی که دارد، بعضاً توسط هنرجویان نیز استفاده می شود.

توصیه می شود افرادی که تازه شروع به خوشنویسی می کنند و فشار دستشان زیاد است (یعنی قلم را روی کاغذ زیاد فشار می دهند)، از قلم های خیزران استفاده کنند تا قلم خراب نشود. تا زمانی که ابن مشکل آن ها برطرف شود و بتوانند فشار دست خود را کنترل کنند.

قلم نی خیزران

♦ قلم نی جنوبی

قلم های جنوبی، استحکام کمتری به نسبت قلم های خیزران و بامبو دارند اما از قلم دزفولی، استحکام بیشتری دارند. این نوع قلم در دامنه های زاگرس پرورش داده می شود.

∴ ویژگی های ظاهری و کاربرد قلم نی جنوبی

طول قلم های خوشنویسی جنوبی، معمولاً بین 15 تا 30 سانتی متر است. قطر آن ها نیز بین 1 تا نهایت 3 سانتی متر می باشد. با توجه به ابعاد، از این قلم می توان برای ریزترین دانگ ها تا درشت ترین دانگ ها، استفاده کرد.

بیشترین سایزی که از آن ها استفاده می شود، برای دانگ کتیبه و جلی است. یعنی دانگ های ریز قلم نی جنوبی، خیلی استفاده نمی شود. اساتید خوشنویسی برای کتیبه نویسی و یا دانگ های درشت، معمولاً از این قلم استفاده می کنند.

قلم نی جنوبی