فواید روحی و جسمی خوشنویسی
فواید روحی و جسمی خوشنویسی

Ξ  آیا خوشنویسی فقط یک هنر است؟

همانطور که تکنولوژی هرروز در حال پیشرفت است و زندگی ما را ناخودآگاه تحت الشعاع قرار می دهد، افرادی هستند که علاقه به بهره مندی از اثار هنر خوشنویسی بر روی ذهن و جسم خود هستند. کتاب ها و همچنین گسترش تولیدات رایانه ای باعث شده که دسترسی به انواع زیبایی های نوشتاری راحت تر شود.

اما با توجه به همه این موارد کلاس ها و نمایشگاه های خوشنویسی نیز در حال افزایش هستند. آموزش خط مانند قبل که فقط محدود به جزء اصلی آموزش برای خواندن  نوشتن بود، نیست و امروزه به عنوان یک هنر مستقل به آن پرداخته می شود.

خوشنویسی را می توان هنر نوشتن کلمات از نظر زیبایی شناختی توصیف کرد که به صورت یک مهارت و ابزار هنری در نظر گرفته می شود، در واقع افراد برای تسلط به این هنر باید صبر و مهارت قابل توجهی داشته باشند.

♦ خصوصیات خاص این هنر اصیل ایرانی

خوشنویسی برای افزایش معنا ، رسایی و زیبایی کلمات از طریق زیبایی هنری استفاده می شود. ریشه های خوشنویسی را می توان در فرهنگ ایران باستان و چین جستجو کرد جایی که از آن برای متون مقدس مذهبی و  یا نوشته های درباری استفاده می شده است.

برای آموزش این هنر، هنرمند بسته به اینکه با چه چیزی راحت تر است و چه دیدگاهی به این هنر دارد می‌تواند فقط با یک خودکار ، مداد و یا قلم نی خوشنویسی را شروع کند. رنگ ها و تزیینات دیگر نیز معمولا برای افزایش جذابیت زیبایی بصری خوشنویسی استفاده می شوند.

1-min

اثر خوشنویسی با خودکار اثر استاد علی فراهانی

Ξ  پرداختن به هنر خوشنویسی، چه فوایدی را برای ما به همراه دارد؟

هنر خوشنویسی قرن هاست که با پستی و بلندی های بسیار وجود داشته و به حیات خود ادامه داده است، امروز هم از مخاطبان زیادی برخوردار است و هنرمندان زیادی این هنر سنتی ایرانی را دنبال می کنند.

♦ ارزش یادگیری و چالش های آن

یادگیری خوشنویسی یک مهارت است که برای رسیدن به درجات بالای آن، صبر و تمرین بسیار زیادی نیاز است و ممکن است در ابتدا وقتی شروع به یادگیری می کنیم ناامید شویم، اما با بهتر شدن و دیدن پیشرفت ها و  زیبایی های آن،  به خود و به کار خود افتخار می کنیم و اعتماد به نفس بیشتری به دست می آوریم.

یادگیری و تسلط بر مهارت های جدیدی که ما را به چالش می کشد، باور ما را تایید و تقویت می کند که توانایی غلبه بر سختی ها و دشواری های مسیر هنر خوشنویسی را داریم.

♦ یک خوشنویس مدرن باشیم!

با در نظر گرفتن این موضوع، خوشنویسان مدرن اکنون سعی می کنند افرادی باشند که مانند هنرجو این هنر را دنبال می کنند و برای آن پایانی متصور نیستند و در عین حال سعی می کنند راه و سبک منحصر به فرد خود را در آن بیابند.

امروزه هر هنرمند خوشنویس سعی می کند سبک‌ها، تکنیک‌ها و روش خلق هنری منحصر بفرد خود را داشته باشد. اما خوشنویسی جدا از اینکه یک هنر است، فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی نیز دارد.

اثر خوشنویسی با قلم نی اثر استاد غلامحسین امیرخانی

اثر خوشنویسی با قلم نی اثر استاد غلامحسین امیرخانی

Ξ  هنر خوشنویسی، چه تاثیری بر سلامت جسمی و روانی ما دارد؟

تمرین منظم و مستمر خوشنویسی می تواند فواید بسیاری برای سلامت جسمی و  مخصوصا روحی فرد داشته باشد. خوشنویسی روشی برای بهبود عملکرد شناختی در سالمندان و همچنین کمک به افزایش صبر و تمرکز ذهن شناخته شده است.

در ادامه برخی از مزایای شگفت انگیز هنر خوشنویسی را خدمت شما عزیزان بیان می کنیم.

۱) بهبود کارکرد ذهن و مغز

هنر خوشنویسی نوعی چهارچوب خاص برای نگارش حروف، کلمات و جملات است که با رعایت آن باعث ایجاد زیبایی منحصربفرد بصری می شود که می تواند شادی و لذت بسیاری را در روح و روان ما ایجاد و در نتیجه ما را به نوشتن بیشتر تشویق کند.

یادگیری هنر خوشنویسی ایرانی می تواند به شکل گیری عملکرد ذهن شما و گسترش دیدگاه های شما کمک کند  که به دلیل ارتباط نزدیک این هنر با ادبیات و حکمت کهن ایران است.

این موضوع به توسعه و گسترش مسیرهای عصبی جدید و پیچیده منتهی می شود که در نهایت به افزایش کارایی مغز کمک می کند. بنابراین، این هنر نه تنها دست خط  افراد را بهبود می بخشد، بلکه مغز را برای دریافت و پردازش سریعتر و کارآمدتر اطلاعات تمرین می دهد.

اثر خوشنویسی با قلم نی اثر استاد محمود رهبران

۲) بهبود تمرکز

خوشنویسی نوعی از هنر های تجسمی است که دای پیچیدگی های خاص خودش است بنابراین نیاز به تمرکز، صبر و دقت بسیار دارد. حتی کوچکترین میزان عدم تمرکز و یا دغذغه های شدید ذهنی می تواند شما را از مسیر درست هنری و همچنین لمس آن لذت بی نظیر محروم کند.

تمرین خوشنویسی به باز کردن بخش خاصی از مغز انسان کمک می کند که نقش مهمی در بهبود حافظه و قدرت یادگیری دارد. خوشنویسی قدرت تمرکز مغز شما را بهبود می بخشد و این امکان  را می دهد که کارهای روزمره را با تمرکز بیشتری انجام دهید.

♦ صبر خود را زیاد کنید

علاوه بر این، حس صبر را القا می کند که به فرد اجازه می دهد در هر کاری مصمم تر باشد. برای انجام خوشنویسی، باید بدانید که چگونه از قلم و یا خودکار برای نگارش حروف استفاده کنید. این کار نواحی حرکتی مغز را فعال می کند که شامل نواحی مخ و مخچه می شود.

در عین حال، بخش زبانی مغز را درگیر می کند. مطالعات نشان داده است که کودکان وقتی کلمه را با دست می نویسند، املای آن را بسیار بهتر می آموزند.

بنابراین یادگیری خوشنویسی و خطاطی قطعا راهی باورنکردنی برای توسعه مهارت های حرکتی ظریف و افزایش حفظ حافظه است که با توجه به مطالب بیان شده یادگیری این هنر در تمام سنین بسیار موثر است. همچنین به دلیل رابطه نزدیک با ادبیات، شما حکمت ها، اشعار و یا نکات ادبی زیادی را خواهید آموخت.

اثر خوشنویسی با قلم نی اثر استاد حسین غلامی

اثر خوشنویسی با قلم نی اثر استاد حسین غلامی

۳) مزایای  خوشنویسی بر سلامت روان

برای داشتن سلامت روانی خوب باید زندگی اجتماعی، عاطفی و روانی خود را به شکل درستی تنظیم کنیم . طبق تجربه تمام ما خوشنویسان و همچنین نتایج علمی تحقیقات محققین، هنر خوشنویسی می تواند به میزان قابل توجهی نیاز ها و سلامت روحی ما را تأمین کند.

خوشنویسی در کنار دیگر هنر های تجسمی به طور گسترده در سراسر جهان برای تحریک حواس مغز و بهبود عملکرد شناختی در میان سالمندان استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که خوشنویسی می‌تواند مهارت‌های حرکتی را با درگیر کردن تمام حواس در یک حرکت تنظیم کند.

با تمرین خوشنویسی، فرد می تواند جنبه خلاقانه خود را کشف کند و در نتیجه ذهن را آرام و استرس و اضطراب را از بین ببرد.

اثر خوشنویسی با قلم نی اثر استاد یادگار خیام

اثر خوشنویسی با قلم نی اثر استاد یادگار خیام

۴) رشد معنوی با کمک این هنر اصیل

تعریف هر یک از ما از کلمه معنویت می تواند متفاوت باشد اما فقط کافی است هنر خوشنویسی کشورمان را که آمیخته به گنجینه های ادبی و حکمت آمیزمان است تجربه کنیم، خواهیم دید که هنر خوشنویسی برگرفته از یک حس قوی معنوی است. این شکل هنری در فرهنگ ها و مذاهب مختلف برای حفظ نظم معنوی و ارتقای رشد شخصی انجام شده است.

تمرین مداوم این هنر باعث می شود که تمرین کننده به درون خود نگاه کند و در قلب و ذهن خود تأمل کند. این هنر می تواند به فرد کمک کند نسبت به اطرافیان خود محبت بیشتری داشته و به دنیایی که در آن زندگی می کند توجه داشته باشد.

هنر خوشنویسی هنری مقدس است چون که شعر، حکمت و عرفان با کمک هنر خوشنویسی جلوه ای خاص و همه پسند پیدا می کنند. همچنین در نوشتن آیه های قرآنی و آیینی به صورت خوشنویسی معنویت خاصی به انسان دست می دهد که  همواره باعث ایجاد آرامشی خاص و وصف نشدنی در زندگی افراد می گردد.

اثر خوشنویسی با قلم نی اثر میرعماد حسنی (ره)

اثر خوشنویسی با قلم نی اثر میرعماد حسنی (ره)

۵) هنرخوشنویسی باعث ایجاد عملکردهای حرکتی منظم تر و دقیق تر

اگر می‌خواهید خوشنویسی را به بهترین نحو انجام دهید، باید بدانید که چگونه از قلم نی خوشنویسی یا خودکار برای ایجاد هر منحنی ، حرف ، کلمه ، جمله و مجموعه ای از جملات استفاده کنید. این عمل باعث تحریک ناحیه ای از مغز می شود که بر عملکردهای حرکتی حاکم است که شامل اجزای مغز مانند مخچه و مخ است. در نتیجه مناطق دیگر مغزی را نیز تقویت می کند.

این یک واقعیت شناخته شده است که کودکان وقتی کلمه را با دست می نویسند می توانند املا را بسیار مؤثرتر به خاطر بسپارند. تمرین خطوط خوشنویسی مانند خط شکسته و نستعلیق در هنر خوشنویسی راه مطمئنی برای بهبود حافظه و تنظیم دقیق عملکردهای شناختی و حرکتی افراد هستند.

فرد در حین تمرین و یادگیری می آموزد که چگونه دست خود را مطابق با تصویری که در ذهن خود از حروف، کلمات و جملات دارد، حرکت دهد.

اثر نقاشیخط اثر استاد علی شیرازی

اثر نقاشیخط اثر استاد علی شیرازی

۶) مهارت زیبایی شناسی خود را تقویت کنید

یکی از بهترین دلایل برای تمرین خوشنویسی این است که می توانید از مهارت های خود برای افزایش جذابیت زیبایی محیط اطراف خود استفاده کنید. افزایش مهارت زیبایی شناسی شما ارتباط مستقیمی با افزایش خلاقیت شما نیز دارد.

در نتیجه به راحتی می تواند محل زندگی و یا محل کار خود را به دلنشین ترین نحو تزیین و آماده نمایید. اغلب خوشنویسان خانه های خود را با هنر خوشنویسی تزئین می کنند، زیرا به آنها احساس لذت و خوشحالی می دهد تا هنری را که خلق کرده اند به نمایش بگذارند.

یکی دیگر از کاربردهای خوشنویسی استفاده بر روی مهر شخصی ( مانند مهر خاتم ) می باشد زیرا علاوه بر آنکه باعث لذت هنری شما می گردد، به اعتبار شغلی تان نیز می افزاید.

استفاده از خوشنویسی بر روی لباس و پوشاک از کاربرد های هنر خوشنویسی می باشد این کار به صورت استفاده از طرح ها و عکس هایی از برترین و محبوب ترین آثار خوشنویسی بر روی لباس ها باعث شده است تا این هنر هر چه بیشتر جذابیت خود را نشان دهد.

تصویری از یک نمایشگاه خوشنویسی

تصویری از یک نمایشگاه خوشنویسی

Ξ  نتیجه گیری

این یک تجربه مشترک بین تمام ما خوشنویسان است که هنر خوشنویسی برای آرامش ذهنی و سلامت روان بسیار مفید است. به طوری که فقط با پرداختن زمان کمی در روز به تمرین این هنر، علاوه بر پیشرفت مستمر می توان روحیه ی بسیار خوب و همچنین تمرکز بالایی در زندگی روزمره بدست آورد.

اگر شما جزو خوشنویسان حرفه ای هستید برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم، اگر هنرجوی خوشنویسی هستید و احساس میکنید که خسته شده اید کافی ست یک روز به خود استراحت دهید تا دوباره این لذت اعجاب انگیر هنر خوشنویسی را تجربه کنید و با شور و شوق هرچه بیشتر به این مسیر ادامه دهید.

اگر هم فقط به خوشنویسی علاقه دارید و هنوز شروع به آموختن این هنر نکرده اید پیشنهاد ما به شما این است که هرچه سریع تر این هنر را شروع کنید. به هر شکلی که علاقه دارد. چه با قلم و چه با خودکار تفاوت چندانی نمیکند. در هر دو حالت هم می توانید از لذت کم نظیر هنر خوشنویسی بهره مند شوید.