کاغذهای خوشنویسی آهار مهره
در این مجله به موارد زیر میپردازیم :
آهار مهره چیست ؟
->
چرا کاغذ ها را آهار می زنند ؟
->
انواع کاغذهای آهارمهره
->
پرکاربرد ترین نوع آهار در خوشنویسی
->
آهارزنی کاغذ چگونه انجام می شود ؟
->
مهره چیست ؟
->
چرا کاغذ باید مهره کشی شود ؟
->
چرا ماندگاری مرکب روی کاغذ آهارمهره بسیار زیاد است ؟
آهار مهره چیست ؟
آهارْ مُهْره، اصطلاحى رایج در فن کاغذ سازی است. در زمانی که هنوز کاغذ با دست ساخته مىشد، برای افزایش دوام و ضخامت و نیز پرز ندادن و پخش نشدن مرکب بر کاغذ، آن را آهار مى زدند و مهره مىکشیدند.
نوشتن بر روی کاغذ آهار مهره در سده های نخستین اسلامى ویژه نوشتههای دینى، پیمان نامهها و قراردادها بود.
چرا کاغذ ها را آهار می زنند ؟
به کار بردن آهار مهره برای کاغذ، جهت شفاف و نرم ساختن سطح رویی آن است؛ تا قلم به آسانی بر آن حرکت کند و مرکب در سطح متخلخل کاغذ پخش نشود.
آهار مهره کردن کاغذ می تواند موجب افزایش مقاومت و مرغوبیت کاغذ و همچنین ماندگاری اثر بر روی کاغذ گردد.
انواع کاغذهای آهارمهره
معمولا کاغذ های آهارمهره را بر حسب جنس کاغذ پایه به دو دسته صنعتی و دست ساز تقسیم می کنند.
در واقع در هر دوی این دسته بندی ها، مرحله آهار زنی و مهره کشی با دست انجام می شود و تنها تفاوت این دو نوع کاغذ آهارمهره جنس کاغذ پایه آن هاست.
به این معنا که در کاغذ های آهارمهره دست ساز؛ کاغذی که روی آن آهار زده می شود، کاغذ دست ساز است.
برای ساخت این کاغذ ها معمولا از الیاف گیاهی و ثعلب استفاده می شود.
اما در کاغذ های آهارمهره صنعتی برای کاغذ پایه از کاغذ های صنعتی و ساخته شده در کارخانه های کاغذ سازی استفاده می شود. به همین جهت این کاغذ ها تماماً یکدست، صاف و بدون هیچگونه شکستگی و تا خوردگی هستند.
از نظر کاربرد این دو نوع کاغذ آهارمهره هیچ تفاوتی با هم ندارند و همگی مورد تأیید اساتید خوشنویسی می باشند.
پرکاربرد ترین نوع آهار در خوشنویسی
در هنر خوشنویسی، برای آهارزنی کاغذ، روش های بسیار مختلفی وجود دارد که از معروف ترین آن ها آهار نشاسته و سفیده تخم مرغ است.
همانطور که گفته شد رایجترین آهار از گذشته تا به حال آهار نشاسته است.
طرز تهیه مایع آهار: محلولی حاوی یک پیمانه نشاسته با سه پیمانه آب را هم می زنند تا سفید شود. سپس آن را می جوشانند تا مقداری غلیظ شود.
آهارزنی کاغذ چگونه انجام می شود ؟
زیر کاغذ ها، تخته هایی از جنس چوب درختانی همچون گلابی، چنار، گردو و یا چوب ام دی اف می گذارند و محلول را تا ولرم و تازه است با قلمو یا ابر چندین بار بر روی آن می مالند. در این حالت، مایع یکنواختی خود را از دست نمی دهد و به خوبی جذب کاغذ می شود.

آهارزنی به وسیله سفیده تخم مرغ
پس از هر بار خشک شدن کاغذ تا چند نوبت لایه دیگری از آهار به تمام سطح کاغذ زده می شود. تعداد تکرار بستگی به جنس و سطح کاغذ دارد.
همچنین برای صاف تر شدن سطح کاغذ از سفیده تخم مرغ یا آهار شنبلیله هم استفاده می شود. این کار سطح کاغذ را تا حد زیادی صاف و شفاف می کند. گاهی به سفیده تخم مرغ، زاج سفید نیز اضافه می کنند.
شیوهای دیگر برای آهار دادن کاغذ با گونههای دیگر آهار که به صورت روان ساخته مىشد این بود که کاغذ را در محلول آهار فرو مىبردند و پس از مدتى کوتاه بیرون مىآوردند. سپس کاغذ را بر روی کرباسى که بر طناب گذاشته بودند، آویزان می کردند و یا بر روی زمین پهن کرده و در سایه خشک مىکردند که البته امروزه این روش چندان متداول نیست و معمولا روش اول استفاده می شود.
کاغذی که به شیوه ی گفته شده آهار زده می شود را «آهار مهره»، «آهار مهرهدار»، «آهارمهره زده» و «آهارمهره شده» مىنامند.
کاغذ آهار داده را همواره موش و موریانه تهدید مىکند. به همین جهت برای دفع این آفت، آب برگ حنا، زاج سفید، آب پیه و مواد سمى به آهار مىافزودند. گاهى نیز برای رنگ آمیزی کاغذ، مواد رنگى به آهار مىافزودند و در این حال آهار دادن و رنگ آمیزی کاغذ همزمان انجام مىگرفت.
مهره چیست ؟
مهره ابزاری است برای جلا دادن، صیقلی نمودن و هموار ساختن سطح کاغذ آهار داده که به تناسب کاربرد به شکل ها و از جنس های گوناگون ساخته مىشود.

مهره خوشنویسی سایز بزرگ
چرا کاغذ باید مهره کشی شود ؟
با مهره کشی، کاغذ محکم و برای مرحله تحریر و ترسیم آماده می شود. امروزه اغلب مهره ها از جنس سنگ عقیق می باشند و برای حرکت راحت مهره روی کاغذ؛ مهره را روی یک دسته ی چوبی قرار می دهند.
چرا ماندگاری مرکب روی کاغذ آهارمهره بسیار زیاد است ؟
معمولا در جریان سفید کردن و از بین بردن و زدودن رنگ طبیعی کاغذ به صورت صنعتی، از مواد اسیدی استفاده می شود. این اسید در ترکیب با رطوبت هوا و مرکب خوشنویسی واکنش داده و سبب کاهش ماندگاری اثر خوشنویسی می شود.

یکی از آثار میرزا غلام رضا اصفهانی به رقم حدوداً 200 سال پیش که بر روی کاغذ آهارمهره نقش بسته است.
به همین جهت در کاغذ های آهار مهره از کاغذهای بدون اسید استفاده می شود.
اما سطح زیر و خشن کاغذهای بدون اسید نیز از زیبایی اثر خوشنویسی می کاهد و امکان تصحیح خط را دشوار می نماید.
اینجاست که فنون و شیوه های آهار مهره یا صیقلی کردن سطح ناصاف کاغذ اهمیت پیدا می کند.
این مطالب رو هم ببینی ضرر نداره !

در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل و جامع، با انواع قلم های خوشنویسی آشنا کنیم. موضوع را با یک سوال ساده، شروع می کنیم.Ξ قلم...
جزییات بیشتر
در تاریخ هنر خوشنویسی ایران چه گذشت؟ خط میخی ایران باستان خط اوستایی خط تعلیق نخستین خط اصیل ایرانی نمونهای از خط نسخ نمونهای از خط نستعلیق نمونهای از خط...
جزییات بیشتر
اثر شماره 1 از استاد غلام حسین امیرخانی اثر شماره 2 از استاد غلام حسین امیرخانی اثر شماره 3 از استاد غلام حسین امیرخانی اثر شماره 4 از استاد غلام...
جزییات بیشتر
این ویدیو بخشی از کلاس آموزی خوشنویسی نستعلیق استاد یادگار خیام است که به صورت مجازی برگزار شده است. در این آموزش استاد خیام به نحوه ی نوشتن و بیان...
جزییات بیشتر
ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع مرکب های خوشنویسی آشنا کنیم. برای این کار تمام مرکب ها را طبق معیار های متفاوتی تقسیم بندی کردیم...
جزییات بیشتر
باغ انجمن خوشنویسان و تندیس معروف هیچ استاد غلام حسین امیرخانی تصحیح اوراق امتحانات دی ماه سال 1396 تصحیح اوراق امتحانات دی ماه سال 1396
جزییات بیشتر
یکی از اولین مواردی که باید هر هنرجو در مسیر هنر خوشنویسی بیاموزد ، نحوه ی درست آماده سازی دوات است . زیرا اگر نتوانیم دوات خود را به صورت...
جزییات بیشتر
Ξ آیا خوشنویسی فقط یک هنر است؟همانطور که تکنولوژی هرروز در حال پیشرفت است و زندگی ما را ناخودآگاه تحت الشعاع قرار می دهد، افرادی هستند که علاقه به بهره...
جزییات بیشتر
رنگ های ایرانی در جهان آیا می دانستید در جهان چندین رنگ به نام ایران شناخته می شوند ؟ حتماً میدانید که تمام رنگها از ترکیب طیفهای مختلف رنگ های...
جزییات بیشتر
برند شرکت موریم برند شرکت هانسول
جزییات بیشتر
استاد حاج جواد توسلیان استاد جواد توسلیان در حال ساخت قلمتراش قلمتراش تک تیغه 12 سانتی متر استاد جواد توسلی همراه با دسته عنابی رنگ، نمونه ای از قلم تراش...
جزییات بیشتردیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
نوشتههای تازه
آخرین دیدگاهها
- سلیمی در قلمتراش دو تیغه دسته فیبر یشمی 12 سانت استاد جواد توسلی
- لیلی فرخ در جاقلمی چوبی خاتم کاری طرح گل دار
- ثنا در قلم نی شمالی ممتاز
- سامان در کاغذهای خوشنویسی آهار مهره
- فاطمه در خوشنویسی را از کجا شروع کنیم
بایگانیها
اطلاعات
دستههای محصولات
- جاقلمی و زیردستی
- سنگ رومی خوشنویسی
- قط زن های خوشنویسی
- قلم های خوشنویسی
- انواع دانگ قلم
- خودکار مخصوص خط تحریری
- خودکار های خوشنویسی
- قلم پارویی
- قلم خوشنویسی بامبو
- قلم خوشنویسی جنوبی
- قلم خوشنویسی خیزران
- قلم خوشنویسی دزفولی
- قلم خوشنویسی شمالی
- قلم های استادی
- قلم های پلیمری
- قلم های دانگ کتیبه
- قلم های ممتاز
- قلم های مناسب دانگ جلی
- قلم های مناسب دانگ چلیپا
- قلم های مناسب دانگ کتابت
- قلم های مناسب دانگ مشقی
- قلم های ویژه
- قلمتراش های خوشنویسی
- استاد جواد توسلی
- استاد حیدر زنجانی
- اسماعیل نوری
- باقر وفا
- بیژن صفاری
- پاشا کریمی
- جلد قلمتراش
- جلیل توسلی
- خیزران تراش ها
- دزفولی تراش
- دسته استخوان
- دسته شاخ
- دسته صدف دریایی
- دسته عاج مصنوعی
- دسته فیبر
- دوتیغ متوسط
- قلمتراش تک تیغ جواد توسلیان جدید
- قلمتراش دو تیغ توسلی دسته آبی و سفید
- قلمتراش های تک تیغ
- قلمتراش های دو تیغ
- قلمتراش های سه تیغ و بیشتر
- قلمتراش های کلکسیونی
- قلمتراش های مرغوب
- قلمتراش های هنرجویی
- قلمتراش های هنرجویی
- کتابت تراش ها
- کاغذهای خوشنویسی
- دفتر خوشنویسی
- کاغذ ابر و باد دست ساز
- کاغذ چاپی
- کاغذ چاپی طرح ابر و باد
- کاغذ چاپی طرح تذهیب
- کاغذ چاپی طرح مویی
- کاغذ خط تحریری
- کاغذ های آهار مهره صنعتی
- کاغذ های سفید
- کاغذ های سفید هانسول
- کاغذ های مناسب تمرین
- کاغذ های نفیس خوشنویسی
- کاغذ های یک رو مات و یک رو براق موریم
- کاغذهای چاپی ترنج طرح آهار
- کاغذهای چاپی ترنج طرح تذهیب چلیپا
- کاغذهای چاپی ترنج طرح سنگ
- کاغذهای چاپی ترنج طرح فوتک
- کاغذهای چاپی ترنج طرح مویی
- کاغذهای سفید خوشنویسی
- کتاب های خوشنویسی
- لوازم جانبی مخصوص خوشنویسی
- مرکب های خوشنویسی
- مهره خوشنویسی
ما در ماناخط سعی می کنیم تمام لوازم خوشنویسی را با بهترین کیفیت با پشتیبانی کامل به دست شما برسانیم ، به همین دلیل هم شعار ماناخط به این صورت است :
ماناخط همراه شما خوشنویسان از شروع تا خلق اثر
تمامی تصاویر ، توضحیات و محصولات متعلق به فروشگاه ماناخط می باشد و استفاده از آن به هر نحوی پیگرد قانونی دارد
ممنون از توضیحات فنی و جامع و قابل فهم شما که بصورتی شیوا و موجز حق مطلب را ادا کردید.
میرزا غلامرضا سال ۱۲۴۶ به دنیا اومده. پس چطور این اثر مال ۲۰۰ سال پیشه؟??
لطفاً اطلاعات دقیق بیان کنید.