ابزار مورد نیاز تراش قلم
چه لوازمی برای شروع تراش قلم نیاز است

هدف ما در این مقاله این است که اولاً بدانیم اصلاً چرا نیاز است تا خودمان قلم را بتراشیم و دوماً این که برای تراش قلم خوشنویسی، چه لوازمی را نیاز داریم تا تهیه کنیم.

چرا باید تراش قلم را خودمان انجام دهیم

لوازمی که برای تراش قلم نیاز داریم

♦ چرا باید قلم را خودمان بتراشیم؟

قلم های خوشنویسی به صورت عادی، قابل استفاده نیستند و نیاز است تا با یک روش خاصی، آن ها را تراشید تا بتوان از آن ها استفاده کرد. تراشیدن قلم، آن جایی اهمیت پیدا می کند که هر خوشنویسی، بنابر عادات و شیوه نوشتن خود و همچنین راحتی دست، نیاز دارد تا نوع تراش خاص خود را داشته باشد و خودش قلم را بتراشد.

خوشنویسان معمولاً بعد از دوره خوش و یا عالی، شروع به یادگیری تراش قلم می کنند. باید گفت که این کار چندان هم سخت نیست ولی ممکن است یادگیری آن کمی زمان بر باشد. برای این که تراش قلم را به درستی و بدون هیچ مشکلی انجام دهیم، باید آن را تمرین کنیم و به مرور زمان و با تراش قلم های مختلف، این مهارت را کسب کنیم.

پس صرف آن که فقط ببینیم، این استاد چگونه قلم خوشنویسی خود را می تراشد، برایمان کافی نیست و باید خودمان این کار را به مراتب انجام دهیم تا بهترین روش که مناسب خودمان است را پیدا کنیم.

اهمیت تراش قلم توسط خودمان

اهمیت تراش قلم توسط خودمان و تمرین پیوسته آن

♦ چه لوازمی را باید برای شروع تراش قلم تهیه کنیم؟

برای این که بتوانیم یک قلم خوشنویسی را بتراشیم، به وسایل مورد نیاز این کار احتیاج داریم. وسایلی که نیاز داریم عبارتند از یک قط زن و یک قلمتراش. هر یک از این دو ابزار، شامل انواع مختلف، با قیمت های متفاوت هستند که در ادامه با انواع آن ها آشنا می شویم.

◊ معرفی قلمتراش ها و انواع آن

ابتدا با قلمتراش شروع می کنیم. این ابزار را به سه دسته کلی می توان تقسیم کرد. قلمتراش های هنرجویی، نیمه حرفه ای و حرفه ای.

∴ قلمتراش هنرجویی

قلمتراش هنرجویی، همان طور که از اسمش پیداست، برای افرادی که تازه می خواهند تراش قلم را شروع کنند، می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. این قلمتراش ها علاوه بر کیفیت متوسط و مطلوب، از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار هستند و برای استفاده عادی بسیار مناسب هستند.

قلمتراش هنرجوییقلمتراش هنرجویی

∴ قلمتراش نیمه حرفه ای

قلمتراش های نیمه حرفه ای، چند پله بالاتر از مدل هنرجویی آن است. این قلمتراش ها کیفیت بالایی دارند و به علت آن که از تزیینات کمی در ساختشان استفاده شده، می توان گفت به نسبت کیفیت بالایی که دارند، از قیمت بسیار مناسبی برخوردارند.

قلمتراش های نیمه حرفه ای، هم توسط خوشنویسان حرفه ای استفاده می شوند و هم برای هنرجویان تازه کار. این یعنی این وسایل از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند.

قلمتراش نیمه حرفه ای

قلمتراش های نیمه حرفه ای

∴ قلمتراش حرفه ای

دسته سوم قلمتراش های حرفه ای هستند که علاوه بر کیفیت بسیار بالایی که دارند، از تزیینات خاصی نیز برخوردارند. این قلمتراش ها اغلب توسط اساتید خوشنویسی استفاده می شوند و قیمت های بالایی هم دارند.

قلمتراش حرفه ای

قلمتراش های حرفه ای

◊ کدام قلمتراش برای شروع تراش قلم مناسب است؟

انتخاب از بین این سه دسته قلمتراش، کاملاً به استفاده ما بستگی دارد، ولی اگر برای شروع تراش و یادگیری تراش قلم، می خواهیم یک قلمتراش را تهیه کنیم، بهترین گزینه قلمتراش های هنرجویی است؛ آن هم به دو دلیل.

دلیل اول این که شاید برای شروع این کار، نیازی نباشد که هزینه زیادی را بابت خرید قلمتراش پرداخت کنیم. در این مورد بهترین حالت این است که برای شروع یادگیری، یک قلمتراش با قمیت کمتر تهیه کنیم و بعد از آن که به تراش قلم مسلط شدیم، یک قلمتراش نیمه حرفه ای و یا حرفه ای تهیه کنیم.

دلیل دوم هم این است که در حین یادگیری و تمرین تراش قلم، ممکن است تیغه قلمتراش شما آسیب ببیند. حال فرض کنید یک قلمتراش نیمه حرفه ای یا حرفه ای با قیمت بالا تهیه کرده اید و حین تمرین یک چنین اتفاقی بیافتد و تیغه آن آسیب ببیند. در این لحظه با خود می گویید ای کاش قلمتراش ارزان تری را تهیه کرده بودم.

قلمتراش هنرجویی

قلمتراش های هنرجویی، بهترین گزینه برای شروع تراش قلم

◊ معرفی انواع قط زن ها

قط زن وسیله ای است که سر قلم به وسیله قلمتراش، بر روی آن، زده و بریده می شود که به این فرایند، به جهت صدایی که ایجاد می کند و شبیه “قط” است، قط زدن می گویند. یک قط زن، باید دو ویژگی مهم را داشته باشد که به شرح زیر هستند.

∴ داشتن انحنای مخصوص قط زن

مورد اولی که باید به آن اشاره کنیم، انحنانی خاصی است که باعث می شودتا فرایند قط زدن، راحت انجام شود.

‍∴ داشتن میزان استحکام متوسط

مورد دوم، برخورداری از یک میزان استحکام متوسط است. میزان استحکام متوسط یعنی آن که قط زن نه باید خیلی سفت باشد و نه خیلی نرم، بلکه باید یک استحکام متوسطی داشته باشد که هم به تیغه قلمتراش آسیب وارد نکند و هم این که عمل قط زدن به درستی انجام شود.

قط زن شاخ

قط زن استادی شاخ طبیعی کِرِم هلالی، یک نوع از انواع قط زن های شاخ

◊ بین انواع مدل های قط زن، کدام یک مناسب شروع تراش قلم است؟

قط زن ها انواع مختلفی دارند. به طور مثال قط زن های چوبی، پلیمری (پلاستیک فشرده)، استخوان شتر، زردپی و شاخ، نمونه هایی از انواع قط زن ها هستند که هر کدام در ابعاد های مختلف در بازار عرضه می شوند و کاربرد های خاص خود را دارند.

برای شروع یادگیری تراش قلم، بهترین قط زن برای استفاده، قط زن های چوبی و یا پلیمری هستند. یکی از مشکلاتی که برای شروع این کار، در اغلب هنرجویان تازه کار وجود دارد، وارد کرد نیروی زیادی در حین کار با ابزار هایی از این نوع است.

حال اگر قط زن شما از جنس استخوان باشد، این نیروی زیادی باعث می شد، تیغه قلمتراش لب پر شود. در حالی که در قط زن های چوبی و پلیمری، چنین اتفاقی نمی افتد و اگر نیروی زیادی وارد کنید و یا زاویه قلمتراش بد باشد، هیچ مشکلی برای تیغه قلمتراش شما پیش نمی آید.

قط زن چوبی

قط زن های چوبی، مناسب برای شروع تراش قلم

♦ جمع بندی مطالب

به طور خلاصه طبق آنچه که تا به این جا بررسی کردیم، بهترین قلمتراش و قط زن خوشنویسی، برای آن هایی که می خواهند تازه تراش قلم را یاد بگیرند، قلمتراش هنرجویی و قط زن چوبی و یا پلیمری است.