کاغذ های خوشنویسی مات و براق
با کاغذهای مات و براق بیشتر آشنا شویم


مقدمه

کاغذ، یکی از اصلی ترین و پایه‌ای ترین لوازم مورد نیاز در هنر خوشنویسی است، که باید از سطحی صاف و ملایم برخوردار باشد.
کاغذ زبر و ناهموار، نوک قلم را می‌ساید و نوشتن را به خصوص در کشیده ها مشکل می‌کند. از طرفی نوشتن بر روی کاغذهای لغزان و شیشه‌ای، از تسلط خوشنویسی می‌کاهد. پس می‌توان نتیجه گرفت که روی هر کاغذی، نمی‌توان خوشنویسی کرد.

کاغذهای گلاسه و نیمه گلاسه، از مناسب ترین انواع کاغذها برای خوشنویسی به حساب می‌آیند، که در این مجله سعی داریم تا شما عزیزان را بیشتر با آن‌ها آشنا کنیم.


معمولاً چه کاغذی برای خوشنویسی استفاده می‌شود؟

باید گفت که به این سوال نمی‌توان جواب مشخصی داد، چرا که پاسخ به نوع استفاده‌ی شما بستگی دارد.
به عنوان مثال، برای تمرین، از کاغذهای خوشنویسی گلاسه و نیمه گلاسه و برای کارهای نمایشگاهی، از کاغذهای آهار مهره و آمریکایی استفاده می‌شود.
پس در جواب این سوال باید گفت، که انتخاب از بین انواع کاغذهای مناسب خوشنویسی، به نوع کار و نیاز شما بستگی دارد.


کاغذ نیمه گلاسه(مات) با کاغذ گلاسه(براق) چه تفاوت هایی دارد؟

باید گفت که این دو نوع کاغذ، از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت، میزان براقیت آن‌ها است. یعنی کاغذهای گلاسه سطح براقی دارند ولی کاغذهای نیمه گلاسه، براقیتی ندارند و مات هستند.
برای تشخیص این موضوع، کافی است تا کاغذ را، زیر نور(هر منبع نوری) قرار دهید. اگر سطح آن برق زد گلاسه است و اگر هم اینطور نشد و بر عکس آن رخ داد کاغذ نیمه گلاسه است.

یکی دیگر از این تفاوت ها، لیز خوردن بهتر قلم و اجرای راحت تر کشیده‌ها، در کاغذهای گلاسه به نسبت نیمه گلاسه است. علت این است که چون کاغذهای گلاسه براق هستند، میزان جذب مرکب در کاغذ کمتر است. و بالعکس، کاغذهای نیمه گلاسه چون براقیت کمتری به نسبت گلاسه دارند، میزان جذب مرکبشان نیز بیشتر است.
پس می‌توان نتیجه گرفت که حرکت قلم روی کاغذ نیمه گلاسه، سخت تر است که این باعث می‌شود کنترل بیشتری در حین کار با قلم داشته باشیم.


کاغذهای مات مناسب تر هستند یا براق؟

همان طور که گفته شد، این دو نوع کاغذ از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با هم ندارند. این که کدام کاغذ برای استفاده مناسب تر است، کاملاً به عادات و سلایق شما عزیزان بستگی دارد. برای مثال بعضی از اساتید، کاغذهای براق را می‌پسندند و استفاده می‌کنند و بعضی دیگر حالت مات آن را.

ولی در کل می‌توان گفت که این دو نوع کاغذ خوشنویسی هیچ برتری نسبت به هم ندارند و انتخاب آن‌ها کاملاً سلیقه‌ای است.


مفهوم وزن کاغذ به چه معنا است؟

وزن یا گرماژ کاغذ، معیاری است که در ضخامت کاغذ تاثیرگذار است. به طوری که هر قدر وزن بیشتر باشد، ضخامت کاغذ نیز بیشتر خواهد شد و به سمت مقوایی شدن می‌رود.
برعکس این موضوع نیز صادق است. یعنی هر قدر وزن کمتر باشد، ضخامت کاغذ نیز کمتر خواهد شد.


انواع برندهای کاغذ

اغلب کاغذهایی که در بازار ایران یافت می‌شوند، ساخت کشورهای کره جنوبی و چین هستند. استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تر در ساخت کاغذ های کره‌ای، باعث شده تا این کاغذها کیفیت بهتری نسبت به کاغذ های چینی داشته باشند. به همین منظور کاغذهای کره‌ای برای خوشنویسی مناسب تر هستند.
کارخانه های موریم و هانسول، از شناخته شده ترین کارخانه های کاغذ سازی کشور کره جنوبی، در ایران هستند.

moorim
برند شرکت موریم
هانسول
برند شرکت هانسول

لازم به ذکر است که شما عزیزان در صورت تمایل می‌توانید، کاغذهای سفید خوشنویسی را ، در دو نوع گلاسه و نیمه گلاسه ، در وزن های ۱۰۰ گرمی(برند Hansol) و ۱۳۵ گرمی(برند Moorim)، در فروشگاه تخصصی لوازم خوشنویسی ماناخط، تهیه فرمایید.


کدام یک از انواع کاغذهای سفید خوشنویسی در فروشگاه ماناخط، برای من مناسب تر است؟

کاغذ ها دو پارامتر مهم دارند. یک وزن و دیگری ابعاد، که کاملاً به نیاز و استفاده ما بستگی دارند.
وزن : همانطور که گفته شد، هر قدر وزن بیشتر باشد، ضخامت نیز بیشتر خواهد بود. پس ضخامت کاغذهای ۱۳۵ گرمی از ۱۰۰ گرمی بیشتر است.

همچنین هر قدر که ضخامت بیشتر باشد، برای دانگ های درشت، مناسب تر است. پس می‌توان گفت که برای دانگ های مشقی، جلی و کتیبه، بهتر است از کاغذ ۱۳۵ گرمی برند موریم و برای دانگ های کتابت، چلیپا و همچنین مشقی، از کاغذ ۱۰۰ گرمی برند هانسول استفاده کنیم.

ابعاد : به صورت کلی، ابعاد کاغذ متناسب با نیاز ما انتخاب می‌شود. ولی اگرفقط برای تمرین قصد تهیه کاغذ را دارید، می‌توانید از ابعاد ۲۵ * ۳۵، که کمی ازA4 بزرگتر است، استفاده فرمایید.